tisdag 25 februari 2014

Överbliven



 Visst känns det hårt att kalla denna franska skönhet för överbliven. Men den är nog numer det vad det min samling anbelangar. Historien börjar för knappa tjugo år sedan när Sätermannen och hans på den tiden  nyvunne kamrat diskuterar sidvagnscross. De bägge ungdomarna konstaterar att det vore rackarns kul att nån gång få prova att burka en slik pryl. De bägge ungdomarna konstaterar också att man förmodligen måste köpa sig en egen maskin för att få tillfälle till provburkning. Nå, dryga tio år senare köper sig så Sätermannen en SPP med Yamaha stånka. (Den smartare kamraten letar upp en prova på dag och beger sig dit och har vid det här laget både burkat och kört...) Läcker cykel som inköps av en trevlig burkslav med SM meriter (goda SM meriter), lik förbaskat är det lite pyssel som återstår innan cykeln kan testas, men det skall nog snart vara avklarat! (Bekant, någon?) Bygga fäste till oljetanken, lite pyssel kring bromsarna osv återstår ännu i skrivande stund... Sätermannen som inte med traditionella mått mätt alls är någon förmögen man, har ändå ibland mer pengar än hjärna, så han köper ännu en sivagnscross för att nå målet provburkning. Men den här gången är det bara lite pyssel med bromsarna, så den ska strax vara klar.!.

Kvantitet var ordet

Berättelser om nyrenoverad hiskeligt uppskrämd puffra och VM-poäng någon gång i 70-talets mitt kan inte på något sätt bekräftas (jo, motorn kan man ju kika in i förstås). Naturligtvis ligger det inte heller i mitt intresse att söka få dessa rykten dementerade, du får dem gärna på köpet. Hugade spekulanter ordnar kön!


Självklart intresserar mig inte byten av något slag på något vis, såväl kapitalet som platsen är redan intecknat. Men eftersom jag är en sucker för både bedjande medmänniskor och udda fordon är risken att jag trillar dit på nån suspekt sekundäraffär ändå övervägande, så kör på!

 Ödmjukt

3 kommentarer:

Ludde sa...

Bättre att va överbliven än efterbliven.

Sätermannen sa...

Inte helt säker på det. Ingen vill vara överbliven, men vi har ju alla hört om lallande fånar och lyckliga idioter...

Anonym sa...

Den nyare kan jag tänkas köpa. Freddan__22@hotmail.com