onsdag 21 maj 2014

Per Landin

Sätermannen ger sig in i samhällsdebatten



Soppkök till Stockholms hemlösa skulle stoppats om herr Landin vid Trafikkontoret inte stött på patrull i form av människor med förmåga till både tankeverksamhet och medmänsklighet. "Det är inte önskvärt ur stadens synpunkt att skapa träffpunkter för människor med särskild problematik på allmän plats och i synnerhet inte på stadens centrala torg." För en utomstående kan det tyckas underligt att en Säterbo inte hyllar denna trafikrådsbyråkrats inställning då Säters blotta existens till stora delar kommer sig av denna syn att udda typer skall hållas från "allmänheten" Nå, även om vi Säterbor i dryga etthundra år hjälpt fint folk att slippa imbeciller, idioter och andra sinnesslöa i sin närhet fanns redan vid vårt kända mentalsjukhus byggnation en tanke att vårda och hjälpa dessa "människor med särskild problematik". För att vara en människa med särskild problematik krävs nämligen först och främst att man är människa... En människa som behöver hjälp bör kunna få det, kanske rent utav av andra människor som har bättre förutsättningar?
 Tröttsamt, mycket tröttsamt, denna syn att människor med psykiska problem per definition skulle vara farliga (tydligen i grupp riktigt farliga) för Svenssons, Sätermannens erfarenhet är snarare att de i många fall är ensamma stackare som i liten omfattning ens vistas bland Kreti och Pleti. – Det här riskerar att bli en freakshow, det kanske man inte tänker på. Det man har i huvudet är att man vill göra en insats och dela ut mat, men risken är att man förvandlar en plats till ett zoo, säger Per Landin till Metro. Personligen känner jag inte alls dig Per, men jag har hört att 1700-talet letar efter dig...

Ödmjukt

2 kommentarer:

Lazon sa...

Jag hoppas att Du står som valbar till EU valet på söndag, i så fall har Du min röst. Visserligen gick jag aldrig med i EU men tydligen så har jag blivit kollektivansluten eftersom jag fått mig tillsänd en röstsedel.

BITTERPITTEN sa...

Humanismen i Säter idag är sämre än någonsin.På sjukhuset fanns en badplats som patienterna har haft i 100 år. Nu har kommunen tagit den för att bygga båtplatser åt överklassen som ska bygga strandnära.Patienterna är förbjudna att ens passera detta område.Det ser ju illa ut med krymplingar på uppfarten.Nån knös kan ju råka spilla ut sin champagne om han får se dyligt.