fredag 25 oktober 2013

Anekdot



 Börjar med att hälsa Anders hjärtligt välkommen hit till baksidan av webbens avigsida! Anders o hanses familj är trevligt folk som jag gärna träffar IRL. Vill man träffa dem i deras naturliga habitat får man bege sig till Söder Rälta. Sör Rälta är ett trevligt ställe jag gärna besöker IRL, beläget straxt söder om Siljan är det alla vackra vykort från Dalarnas heliga inspiration och moder. Stort är stället dock inte, tillsammans med sin familj och sina ca tre grannar utgör Anders hela mantalslängden för byn. Döm därför om min förvåning när jag inköpte mig en standard lågpris GPS från en av Giganterna på el saker, och insåg att demoprogramet i den var inställt på att visa hur man tar sig till Sör Rälta!?


Ödmjukt

7 kommentarer:

Lazon sa...

Jaha. Förklara gärna för en i huvudsak svensktalande man vad Du menar med IRL? International Rugby Leauge är det enda jag i min enfald kommer på.
Och snälla ta bort detta 3mostsWW

Sätermannen sa...

IRL är ju en av de allra äldsta Internettermerna, varit med så länge att äldre män än dig snappat den... In Real Life. Alltså på svenska: På Riktigt (i motsats till via webben).
Vad 3mostsWW betyder har dock jag inte en susning om? Din tur att förklara.

Lester Boré sa...

Vafalls!
Här tittar man in för att få sig lite ordnad och vidkommande samhällsinformation, men istället möts man av förkortningar och det avancerade fackspråk som ungdomsmänniskan hålls med!
Att jag som skattebetalare ska tvingas känna ett liknande utanförskap, enbart på den grund att jag inte omfamnar den växande latheten och ointresset av att ord och meningar skall vara korrekt stavade och i sin fulla längd, finner jag både orättfärdigt och smaklöst.

Med facit i hand kan jag modfällt konstatera att den daggvåta blomma det svenska språket en gång var, nu har transformerats till en blek och torr eternell...

Sätermannen sa...

Lester, i din egenskap av självaste ursprunget till min läsekrets förtjänar du en om möjligt större respekt än den respekt far lärt mig att alla och envar förtjänar. Att behöva vara den som torkar blommorna i din värld får mig att känna mig usel. Riktigt usel. Även om det kan kännas som det naturliga hindrar kärleken till mina nära mig att ta självspillingens väg. En förhoppning om bättring får vi nöja oss med.

Lester Boré sa...

Sätermannen.
Såhär i efterhand inser jag att mitt utfall i det närmaste tangerar gränsen för vad som förr i världen räknades till god ton. Min avsikt var naturligtvis inte att få bloggägaren att känna sig illa till mods eller undermålig i sitt uttryck, avsikten var snarare att få bloggägaren uppmärksam på att det även finns äldre människor i läseskaran.
Som ni säkert redan vet så blir det inte lättare med åren...

Lazon sa...

tjo flöjt. Vad 3mostsWW betyder trodde jag du visste. Det var nämligen det som din blogg tvingade mig att skriva för att min kommentar skulle bli antagen.

Svante sa...

Ocke tal ni öm, en förstår assint.