tisdag 11 mars 2014

Dåligt humör - Laptop. 1 - 2


 Sitter vid min dator, pysslar med något, datorn raderar glatt hela prylen. SMACK! Dåliga humöret klappar in sin Tag-team polare vredesutbrottet. SMACK BOOM! Studsen i rumsgolvet indikerar ett noll till dåliga humöret. En rutinerad domare hade, kanske, kunnat se det komma. Massan gapar häpet, varför lyser mållampan? Vad hände? Sätermannen har lyckligtvis så smått lärt sig något av denna typ av känsloyttringar. Visserligen ÄR problemets kärna den förbannade idiot som sysslar med datortillverkning, till och med som levebröd, (kanske ett av Jehovas vittnen?) utan att kunna sin sak på ett tillfredsställande vis. Ändock, detta är den verklighet Sätermannen måste förhålla sig till... Numer förbannar han inte alltid mörkret utan tänder oftast en lampa, sedan Hundförerskan kom in i bilden till och med en lågenergilampa. Tar lite längre tid att få gång på, kräver liksom lite mer kraft i starten, men har å andra sidan längre brinntid och kan därmed kasta ljus och insikt över problemet och ge möjlighet till lärdom på ett effektivare och mer långsiktigt sätt.
 Laptopen ligger där platt. Nånstans anar, förstår, vi ändå att det är inte över. Försiktigt, utan stora åthävor, lämnar den över till SIN Tag-team kompis eftertanken. ...Faan! Det där blev ju inte bra... Nu har jag ju ingen dator.?.     Dåligt humör - Laptop kvitterat. 1 - 1.
 Efter periodvilan växer visserligen lärdomen som ger möjlighet till ett annat utfall nästa gång, men likaledes insikten, förståelsen... Datorn måste repareras... Den måste köras till en skicklig datamek, mekens arbete måste ersättas, ersättningen måste komma ur min plånbok. Detta innebär för min del besvär, utgift och som sur grädde på moset ett visst mått skam.
Dåligt humör - Laptop 1 - 2.

 Ödmjukt

5 kommentarer:

Svante sa...

Gratulerar till självinsikt och självbehärskning!

Ludde sa...

Sätermannen-Datamaskin 1-0. Om den jävlas skall den helt klart ha spö. Så ser jag på det hela.

Lester Boré sa...

Jag håller med Ludde.
Illusionen om att man kan bete sig hur fan man vill måste stävjas, omedelbart och kraftfullt!
För egen del hade jag helst sett att datamaskinen, genom din tillrättavisning, hade förflyttats långt förbi gränsen för vad som ens är möjligt att reparera.
Sätermannen vinner på KO! Domslut överflödigt.

Ludde sa...

Visst är det så Lester. Själv är jag inne på min tredje datamaskin på kort tid och dom tidigare har varit bortom all räddning efter en fysisk tillrättavisning.

Sätermannen sa...

Pojkar, pojkar! Ni hämmar min habiltering...