måndag 9 december 2013

Saker man kan o saker man inte kan



 I förmiddags drog jag lite el i nya sovrummet, faktiskt så kan jag lite grundläggande om det. Reste senare till grannbyn för att reparera en snöskoter åt en bekant, även snöskoterreparationer bemästrar jag hjälpligt. På hemvägen svängde jag förbi vännen Picken o hjälpte honom konstatera att de idéer han hade om dödmansgreppets inkoppling på ismoppen var riktiga, koppla lite el på fordon från före CAN bus kan jag. Hemkommen igen hjälpte jag Hundförerskan med sänghimmelmonteringen (bygga sådana kan hon, o tillsammans kunde vi montera den) alltmedan jag väntade på flipperspelsmekanikern som skulle komma förbi under eftermiddagen.

Reparera flipperspel kan jag inte. När flippermeken tittat, provat o kliat sitt huvud visste han också, med säkerhet, att Sätermannen inte kan reparera flipperspel. Om jag inte låtit mina okunniga fingrar pilla på saker de inte begrep hade nog inte felen varit fler och större än att det vid det här laget fungerat, men istället krävs nu något ytterligare besök av expertisen innan poängen tas... Tapetseringsförsök och lödningar som nyligen lags tid och bränts livslust på borde lärt mig detta. Uppenbart är jag lite för trög och lite för envis för att ta lärdom. Flipperspel av de årgångar som intresserar Sätermannen är dessutom elektromekaniska, alltså uppbyggda så att el får mekaniska saker att hända, eftersom jag kan lite om el o lite om mekanik borde det ju gå... Flipperspelsreparationer ska jag tametusan ta o lära mig!

 Ödmjukt

Inga kommentarer: