fredag 6 december 2013

Idiotsysslelistan


Eldgaffel

  Lödning. Lödning ska vi idag fylla på idiotsysslelistan med. Liksom vid tapetsering smyger under sysslans utövning sig på ett språk som man egentligen inte vill ta i sin mun, liksom vid tapetsering fås vid lödningssysslan en kraftig och kännbar försämring av humöret, liksom vid tapetsering lämnar lödningen en människa med känslan att hon förlorat en stund av sitt liv. Förmodligen är också någon Jehovas inblandad någonstans i denna maliciösa avart av svetsning. Förstår inte hur det ens på papperet ska vara möjligt att lyckas med slik operation, en uppvärmning till smältpunkten för den använda tennlegeringen är så vitt jag kan förstå kärnan i denna process, men det enda Sätermannen någonsin lyckats få varmt med lödkolven är ett o annat finger.?. Detta oaktat om lödkolven varit dyr, billig, skitbillig eller av den ålderdomliga modell som monteras på en gasolflaska och uppvärms medelst denna.
 Ibland hade mitt liv varit enklare om jag haft mindre envishet och mer slantar. I det stora hela är min tillvaro dock helt OK, å nu börjar jag med stigande ålder och därtill hörande förstånd få en liten lista på vad jag skall undvika för att hålla tillvaron så.

Ödmjukt.

7 kommentarer:

Lester Boré sa...

Vafalls!
Att jämföra lödning med tapetsering förefaller ju fullständigt uppåt väggarna.
Tapetsering innehåller ju inga av fördelarna som står att finna hos lödningen. Lödning handlar ju om att sammanfoga metall med hjälp av metall och värme, medan tapetsering handlar om att sammanfoga papper med hjälp av vatten...

Jag tycker att ni jämför äpplen och päron.

Lazon sa...

Kanske dags att tänka sig att materialet som skall sammanfogas oxå trånar efter värme.

/Tomas

Svante sa...

Kanske dags att utveckla lödtekniken till ett högre plan, det du försöker beskriva är väl mjuklödning med tenn och bly, men det finns ju hårdlödning också.På 50-60 talet sammanfogade man ju hela mc-ramar med hårdlödning med hjälp av koleldade ässjor, det var tider det.

Sätermannen sa...

Mmm. Hårdlödning, jo det låter sig höra det! En konstform jag vore stolt om jag kunde behärska. Kanske Svante som pensionärspoolsuppdrag kunde ha hårdlödningskurs med Sätermannen när han avslutat smideskursen med Hundförerskan?
Ödmjukt

Svante sa...

Jag ser fram emot att ha pedagogparet som elever, lite kallt just nu men inte omöjligt.

Sätermannen sa...

Du är en hyvens karl Svante. Vi diskuterar terminsstart vid tillfälle.

grogg sa...

Själv kan jag tänka mig tre orsaker till att en såpass enkel operation skall misslyckas:
- svagt sinnelag (nervproblem) numera förskönat till bokstavskombination
- parkinson eller normala ålderssymtom med darrningar (ev. baksmälla)
- synproblem och förnekelse som förhindra användning av proteser.
- okunskap i kombination med felaktig utrustning.